Łysienie

Istnieją skuteczne metody walki z łysieniem

Pierwsze objawy łysienia są często lekceważone przez Pacjentów. Tłumaczymy je porą roku, ubogą w witaminy i minerały dietą. Prawda jest jednak taka, że im wcześniej zaczniemy walczyć z nadmierną utratą włosów, tym lepsze efekty terapii możemy uzyskać. W przypadku wystąpienia pierwszych oznak wzmożonej utraty włosów, zalecamy jak najszybszą wizytę u specjalisty, który oceni, czy utrata włosów wynika z chwilowego osłabienia organizmu, czy może podłoże tych zmian jest dużo bardziej poważne.

Wyróżniamy następujące rodzaje łysienia:
•androgenowe
•bliznowaciejące
•plackowate
•telogenowe
•anagenowe

Łysienie androgenowe

Należy do najczęściej spotykanych. Jest dziedziczne, dotyka zarówno kobiety jak i mężczyzn. Nazwa tego rodzaju łysienia związana jest z ich przyczyna – androgenami. Działanie androgenów na mieszek włosowy przejawia się skróceniem fazy wzrostu (anagen) co oznacza , że cykl włosowy zostaje przyspieszony. Ponadto przy każdej wymianie włosa stopniowo zanika mieszek, włosy stają się coraz cieńsze i ostatecznie powstaje puszysty meszek. Łysienie często następuje już na początku okresu dojrzewania. Zaczyna wówczas tworzyć typowe zakola. Ten rodzaj łysienia postępuje stopniowo, aż do całkowitej utraty włosów.

Łysienie anagenowe i telogenowe

Prawidłowo rosnące ludzkie włosy przechodzą przez trzy etapy wzrostu: anagen, katagen, telogen.

Zaburzenia z jakimi mamy do czynienia w cyklu wzrostu włosa mogą powodować dwa rodzaje łysienia. Jedno z nich to łysienie anagenowe, a drugie telogenowe.

Łysienie typu anagenowego jest chorobą, która objawia się utratą znacznej ilości włosów w krótkim czasie, spowodowanym przedwczesnym zakończeniem wzrostu włosa (anagenu). Do najczęstszych przyczyn należy chemioterapia, radioterapia oraz ciężkie infekcje.

Z łysieniem telogenowym mamy do czynienia wtedy kiedy zbyt duża ilość włosów przechodzi w stan spoczynku, jakim jest faza końcowa telogen. Cechą charakterystyczną jest rozproszone wypadanie włosów, które często pojawia się nagle. Przyczyn jego powstania może być wiele: niektóre leki, ciężkie infekcje, zaburzenia hormonalne, choroby włosów.

Łysienie plackowate

Łysienie plackowate jest przewlekłą chorobą zapalną, przebiegającą z uszkodzeniem mieszków włosowych.. Niestety, patogeneza łysienia plackowatego w dalszym ciągu jest mało poznana, a efekty lecznicze wciąż nie są w pełni zadowalające. Choroba może dotykać w równym stopniu osobników obu płci. Rozpoczyna się nagłym wypadaniem włosów w jednym lub kilku miejscach na głowie. Miejsca te często się powiększają, a włosy na ich brzegach wychodzą kępkami tworząc łyse placki.

Łysienie bliznowaciejące

Łysienie bliznowaciejące prowadzi do zniszczenia mieszka włosowego w miejscu którego powstaje zbliznowaciała tkanka łączna. Tkanka ta charakteryzuje się brakiem zdolności do wytwarzania mieszków włosowych, które są niezbędne do wzrostu włosów. Konsekwencją tego jest łysienie nieodwracalne.

CZYNNIKI DETERMINUJĄCE
•zaburzenia hormonalne
•czynniki psychiczne
•chemioterapia/ radioterapia
•grzybica
•zaburzenia krążenia

Niezależnie od przyczyny, która wywołuje nadmierne wypadanie włosów możemy wdrożyć skuteczne leczenie, które znacznie ograniczy ten problem.

Zapraszamy Państwa do AtenaClinic w Łaziskach Górnych.

PROPONOWANE ZABIEGI